Boli Cię ząb?
Nie zwlekaj, zadzwoń teraz i umów się na wizytę:

+48 601666836 – przyjmujemy w godzinach pracy kliniki

Ból zeba

Ból zęba – dolegliwość, której nie należy bagatelizowaćJest to jeden z najbardziej dokuczliwych rodzajów bólu. Nie należy go lekceważyć szczególnie, gdy pojawia się coraz częściej, a jego natężenie wzrasta. Niekiedy dolegliwości same ustąpią, ale nie oznacza to, że ząb przestał chorować, ponieważ stan zapalny może postępować mimo braku objawów. Silny ból zęba nie występuje bez powodu. Zazwyczaj wskazuje na zaniedbanie i nieodpowiednią higienę, co sprzyja próchnicy, zatem ważna jest jak najszybsza wizyta u stomatologa i znalezienie przyczyny bólu.

Masz więcej pytań? Skontaktuj się z nami!

Zapytaj o najbliższy wolny termin wizyty!

Ból zeba

Rodzaje bólu zęba, z którym może się zgłosić Pacjent

Wielu Pacjentów często wychodzi z założenia, że ból zęba to po prostu ból zęba i nie należy się skupiać na jego klasyfikacji. Jednakże określenie charakteru bolesnych odczuć w wielu przypadkach wspomaga diagnozowanie schorzenia, a tym samym ułatwia dalsze leczenie. Dlatego też opiszemy kilka rodzajów tego nieprzyjemnego zjawiska:

– Przeszywający ból zęba przy spożywaniu zimnych posiłków – najczęstszym powodem jego występowania jest nadwrażliwość zęba wynikająca np. z odsłonięcia szyjek zębowych. Ustępuje, gdy drażniące bodźce w postaci niskiej lub wysokiej temperatury ustają. Wspomniana nadwrażliwość jest leczona jest dzięki specjalnym preparatom blokującym kanaliki zębinowe (w naszym gabinecie jest to GLUMA) lub dedykowanym pastom do zębów;

– ból zębów związany z chemicznymi lub mechanicznym bodźcami – tego rodzaju ból zęba występuje przy spożywaniu słodkich bądź zimnych produktów, a także podczas szczotkowania zębów. Swoje źródło ma w zmianach próchnicowych, które wywołały stan zapalny miazgi ulegającej wówczas podrażnieniom. Czasami powodem są także starcie uzębienia bądź erozja szkliwa. Należy zaznaczyć, że jeśli nie odczuwamy żadnych bolesnych odczuć i tak należy regularnie odwiedzać dentystę! Schorzenie może się dopiero rozwijać, przez co nie daje jeszcze wyraźnych oznak swojej obecności;

– przeszywający ból zęba wynikający z zimna – bolesne odczucia mogą się pojawić także w sytuacji spożywania wyłącznie zimnych produktów, ustępują jednak przy usunięciu bodźca. Powodowane są zazwyczaj początkowym zapaleniem miazgi, które jest odwracalne. Zazwyczaj dolegliwość utrzymuje się około 2-3 dni, a do jej usunięcia przeprowadza się leczenie zachowawcze, stosując nowoczesne wypełnienia. Jeżeli ból zęba zaczyna nabierać tępego charakteru i występuje przy wysokich temperaturach przez około tydzień, stan zapalny stał się nieodwracalny. Wówczas konieczne będzie wykonanie zabiegu endodontycznego;

– ból zęba przy nacisku (bądź nagryzaniu) – pojawia się zazwyczaj w przypadku zbyt wysoko wykonanych wypełnień, które nie zostały odpowiednio dopasowane do warunków zgryzu;

– ból zęba występujący przy opukiwaniu (jednym z badań wykonywanych przez stomatologa) – mamy z nim do czynienia przy stukaniu w zęby np. podczas kontroli uzębienia, a dotyczy przede wszystkim zębów leczonych kanałowo. Pojawia się wskutek wtórnego stanu zapalnego włókna ozębnej (struktury utrzymującej ząb w zębodole) przenoszącego bólowe odczucia. Wa takim przypadku należy przeprowadzić powtórne leczenie kanałowe (re-endo) i poprawnie opracować kanały;

– ból przy spożywaniu słodkich produktów – ten rodzaj bólu może być objawem próchnicy wtórnej rozwijającej się pod starym wypełnieniem. Wówczas konieczna jest jego wymiana;

– intensywne bóle samoistne – to one najczęściej skłaniają Pacjenta ku sięgnięciu po środki przeciwbólowe, wynikają z ostrych stanów zapalnych miazgi. Jeżeli problem jest bagatelizowany, wspomniana miazga zaczyna obumierać, a objawy czasowo ustąpią. Następnie ostry stan zapalny przejdzie w przewlekły, nieodczuwany zazwyczaj przez Pacjenta. Po jakimś czasie ból powraca (tzw. ból dawny), a ponieważ miazga wypełniająca ząb jest martwa, niezbędne będzie przeprowadzenie leczenia kanałowego;

– pulsujące bóle nocne, nasilajace się i promieniujące – sięgaja nieraz szyi, skroni bądź uszu, często występują wraz z podwyższeniem temperatury ciała, co świadzy o utworzeniu się ropnia okołowierzchołkowego. Sytuacja wymaga niezwłocznej pomocy medycznej oraz odbarczania wspomnianego ropnia (poprzez jego nacięcie lub trepanację zęba). Czasami bywa, że bóle nocne są oznaką przekrwienia miazgi i odwracalnego stanu zapalnego.

Pozorny ból zęba

Niekiedy Pacjent odczuwa silny ból zęba, który mógłby wskazywać na zapalenie miazgi lub ropień, jednakże badanie stomatologiczne wyklucza przyczynę odzębową.

Przyczyną bólu może być dolegliwość, która nie ma nic wspólnego z problemami stomatologicznymi.

Choroby, w trakcie których odczuwamy pozorny ból zęba:

ZAPISZ SIĘ NA KONSULTACJĘ

Wypełnij formularz, a skontaktujemy się z Tobą!