Ból zęba

Ból zęba - dolegliwość, której nie należy bagatelizować

Jest to jeden z najbardziej dokuczliwych rodzajów bólu. Nie należy go lekceważyć szczególnie, gdy pojawia się coraz częściej, a jego natężenie wzrasta. Niekiedy dolegliwości same ustąpią, ale nie oznacza to, że ząb przestał chorować, ponieważ stan zapalny może postępować mimo braku objawów.

Silny ból zęba nie występuje bez powodu. Zazwyczaj wskazuje na zaniedbanie i nieodpowiednią higienę, co sprzyja próchnicy, zatem ważna jest jak najszybsza wizyta u stomatologa i znalezienie przyczyny bólu.

• Ból zęba spowodowany próchnicą
    Pojawia się, gdy próchnica niszcząc ząb, drażni unerwioną tkankę wewnątrz zęba – miazgę. Miazga znajduje się wtedy w stanie zapalnym, bardzo często nieodwracalnym, przez co konieczne jest leczenie kanałowe. Stan ten zazwyczaj dotyczy zaawansowanej próchnicy.

– stomatologia zachowawcza
    endodoncja

• Ropień
    Silny ból, który pojawia się, gdy w wyżej omówionym przypadku nie było przeprowadzone leczenie i stan zapalny szerzy się poza ząb na inne tkanki, czyli okostną (błonę otaczającą kość), kość, dziąsło i błonę śluzową. Niekiedy pomiędzy bólem z powodu zapalenia miazgi a ropniem nie ma żadnych dolegliwości, co usypia czujność Pacjenta. W tym przypadku poza leczeniem kanałowym czasem konieczne jest leczenie chirurgiczne, a w przypadku dużego zniszczenia zęba jego usunięcie.

• Nadwrażliwość
    Ból na zmiany temperatur. Wynika z uszkodzenia szkliwa lub opuszczenia się dziąsła i odsłonięcia wrażliwej zębiny.

– periodontologia

Pozorny ból zęba

Niekiedy Pacjent odczuwa silny ból zęba, który mógłby wskazywać na zapalenie miazgi lub ropień, jednakże badanie stomatologiczne wyklucza przyczynę odzębową.

Przyczyną bólu może być dolegliwość, która nie ma nic wspólnego z problemami stomatologicznymi.

Choroby, w trakcie których odczuwamy pozorny ból zęba:

• zaburzenia stawu skroniowo-żuchwowego
  • zapalenie zatok
  • neuralgia nerwu trójdzielnego
  • półpasiec
  • dusznica bolesna

Profilaktyka

Regularne wizyty u stomatologa w odstępach co najmniej półrocznych

Prawidłowa codzienna higiena jamy ustnej

Natychmiastowe leczenie wszelkich ubytków próchnicowych