Czy implanty zębowe bolą?

Maciej Kuźmiński
Autor: Maciej Kuźmiński
09.05.2023

Implanty zębowe zrewolucjonizowały stomatologię. Umożliwiają zrekonstruowanie uzębienia Pacjenta w sposób daleko doskonalszy, niż było to możliwe kiedykolwiek wcześniej. Przywracają pełną funkcjonalność i estetykę jamy ustnej, do tego dzięki przenoszeniu sił żucia na kość hamują proces jej zaniku. Jednak mimo tych niekwestionowanych zalet, w dalszym ciągu część Pacjentów waha się przed podjęciem leczenia implantologicznego. Powód? Obawiają się, że takie leczenie będzie bolesne. Czy obawy te są w jakimś stopniu uzasadnione? Na to pytanie odpowiemy w naszym dzisiejszym wpisie.

Na czym polega leczenie implantologiczne?

Zacznijmy od początku. Implanty to elementy wszczepiane w kość szczęki lub żuchwy w miejsce korzeni zębowych. Z wyglądu implanty przywodzą na myśl niewielkie śrubki – mają gwintowaną powierzchnię, dzięki której można sprawnie wkręcić je w kość.

Są wykonane z biokompatybilnego materiału (najczęściej tytanu). To sprawia, że organizm nie odrzuca ich jako ciał obcych. Dzięki temu mogą one zintegrować się z kością. W procesie zwanym osteointegracją są przez nią obrastane. To pozwala im przejąć funkcje naturalnych korzeni zębowych i stać się stabilną podstawą do zamocowania wybranej odbudowy protetycznej – korony, mostu bądź protezy.

Czy wszczepienie implantów jest bolesne?

Czy implantacja boli? Bądź co bądź jest to inwazyjny zabieg, który wiąże się z nawiercaniem kości. Ale uspokajamy – nie trzeba obawiać się bólu. Cały zabieg wykonywany jest w znieczuleniu, które skutecznie go niweluje. To, co możesz poczuć podczas zabiegu, to niewielki dyskomfort wywołany wibracjami, które powstają podczas nawiercania kości, ale to nie boli.

Czy po wszczepieniu implantów odczuwa się ból?

No dobrze, a więc zabieg jest bezbolesny, ale co po nim? Czy kiedy znieczulenie przestanie działać, pojawi się ból? Trzeba przyznać, że rzeczywiście mogą wtedy się pojawić pewne dolegliwości bólowe, ale spokojnie – najczęściej nie są one intensywne i można im zaradzić, stosując zwykłe środki przeciwbólowe dostępne bez recepty. Rzadko zdarza się, by nie przyniosły one w takim wypadku ulgi – gdyby jednak zawiodły, pozostaje skontaktować się ze stomatologiem, aby przepisał silniejsze środki.

Czy implanty zębowe bolą?

Jak długo utrzymuje się ból?

Nawiercenie kości i umieszczenie w niej ciała obcego to nie błahostka, dlatego zagojenie się tkanek zabiera sporo czasu. W przypadku tkanek miękkich nie trwa to tak długo, bo tylko od kilku do dwunastu dni. Z tkanką kostną rzecz przedstawia się inaczej – jej powrót do zdrowia może zająć nawet do sześciu miesięcy.

Ale bez paniki – to nie znaczy, że przez cały ten czas będziesz odczuwał ból pozabiegowy. W większości przypadków ustępuje on samoistnie w dość krótkim czasie. Rzadko się zdarza, aby utrzymywał się dłużej niż kilka tygodni.

Co możesz teraz zrobić?

Jeżeli chciałbyś dowiedzieć się więcej o tym, jak przebiega leczenie implantoprotetyczne, zapraszamy do naszego gabinetu. Chętnie odpowiemy na pytania, które Cię nurtują. Na wizytę u nas możesz się umówić, dzwoniąc pod numer 601666836 lub wypełniając formularz.