Jak poradzić sobie z nadwrażliwością zębów?

Beata Sudnik
Autor: Beata Sudnik
06.04.2022

Problem nadwrażliwości zębów jest dość powszechny i może dotknąć osoby w każdym wieku. Przejawia się nagłym i intensywnym bólem podczas jedzenia gorących, zimnych, kwaśnych lub słodkich potraw. Może być również odczuwalny podczas szczotkowania zębów. Dolegliwość ta powoduje na co dzień duży dyskomfort i sprawia, że tracimy radość z prostych przyjemności takich jak: jedzenie lodów czy picie gorącej czekolady. Przyczyny nadwrażliwości zębów najczęściej są związane ze stanem zapalnym w jamie ustnej i odsłonięciem szyjek zębowych, które są wystawione na działanie bodźców zewnętrznych.
Jak poradzić sobie z tym dokuczliwym problemem? Przyjrzyjmy się bliżej temu tematowi.

Nadwrażliwość zębów – jakie są jej przyczyny?

Nadwrażliwość zębów jest następstwem odsłonięcia zębiny, czyli tkanki, która otacza unerwioną miazgę zęba. Jest ona wyposażona w niewielkie kanaliki, łączące powierzchnię zęba z nerwem. W przypadku zdrowego uzębienia, wewnętrzne tkanki pokryte są mocnym szkliwem oraz dziąsłem, które chronią zębinę przed zewnętrznymi bodźcami. Inaczej natomiast wygląda sytuacja w przypadku uszkodzeń szkliwa, głębokich ubytków czy recesji dziąsła. Wówczas dochodzi do odsłonięcia zębiny i otwarcia kanalików zębinowych, w które łatwo wnikają bakterie z pożywienia. Powoduje to przeszywający ból, który jest spowodowany nadwrażliwością zębów na temperaturę pokarmów oraz ich słodki lub kwaśny smak.

Jakie mogą być przyczyny nadwrażliwości zębów?

Sposoby radzenia sobie z nadwrażliwością zębów?

W przypadku nadwrażliwości zębów, najważniejsza sprawą jest ustalenie przyczyny jej występowania. Jedyna drogą jest konsultacja stomatologiczna, podczas której lekarz wykona pełną diagnostykę i wdroży odpowiednie leczenie.
Jeśli źródłem nadwrażliwości zębów jest nieprawidłowa higiena jamy ustnej, należy zwrócić szczególną uwagę na technikę szczotkowania zębów oraz właściwy dobór szczoteczki. Najlepiej gdyby posiadała miękkie włosie, które nie podrażnienia dziąseł i nie uszkadza szkliwa. W przypadku wątpliwości, jak prawidłowo myć zęby, warto skorzystać z profesjonalnego instruktażu, którego udzieli dyplomowana higienistka stomatologiczna.
Inną przyczyną mogą być przewlekłe stany zapalne w jamie ustnej, które spowodowane infekcją dziąseł, erozją szkliwa czy próchnicą. W takim przypadku konieczne jest wdrożenie odpowiedniej metody leczenia, której celem jest wyeliminowanie wszystkich schorzeń w jamie ustnej.
W niektórych przypadkach remedium na nadwrażliwość zębów są zabiegi higienizacyjne, których rolą jest likwidacja stanu zapalnego (usunięcie płytki bakteryjnej i kamienia nazębnego) oraz odbudowa szkliwa. W tym celu przeprowadza się lakierowanie zębów specjalnym preparatem z fluorem. Preparat ten tworzy ochronną warstwę, co przynosi natychmiastową ulgę w nadwrażliwości.

Co możesz teraz zrobić?

Odczuwasz ból podczas jedzenia ulubionych potraw? Nadwrażliwość zębów powoduje, że rezygnujesz z kulinarnych przyjemności, a higiena zębów staje się udręką? Potrzebujesz profesjonalnej pomocy dentysty! W Kuźmińscy Stomatologia lekarze z wieloletnim doświadczeniem zajmują się diagnozowaniem i leczeniem nadwrażliwości zębów. Nie czekaj na dalszy rozwój choroby, który może się zakończyć nawet utratą zębów! Możesz się z nami skontaktować, dzwoniąc pod numer 601666836 bądź wypełniając formularz.