Paradontoza – przyczyny, objawy i leczenie

Monika Kuźmińska
Autor: Monika Kuźmińska
27.09.2021

Uśmiechowi może zagrażać wiele chorób, lecz zdecydowanie jedną z najgroźniejszych jest paradontoza – zaawansowane zapalenie przyzębia. Dolegliwość ta bardzo często prowadzi do utraty zębów, co będzie ostatecznie wymagało wdrożenia kosztownego leczenia protetycznego i narazi na niemały stres. Pierwsze objawy nie zawsze są znane przez Pacjentów, toteż postaramy się przedstawić najważniejsze informacje dotyczące paradontozy!

Paradontoza, czyli poważne zapalenie przyzębia

Jak wspominaliśmy, paradontoza to skrajna forma bakteryjnego zapalenia tkanek przyzębia złożonego z dziąseł, kości wyrostka zębodołowego, ozębnej oraz cementu korzeniowego. Ma ono na celu utrzymanie zębów na swoim miejscu, a także ochronę korzeni i szyjek zębowych przed działaniem bakterii w jamie ustnej (szczególnie pochodzących z kamienia nazębnego). Specjalistą zajmującym się leczeniem paradontozy zaś jest periodontolog, do którego obowiązków należy rozpoznawanie wszelkiego rodzaju chorób dotykających błon śluzowych ust, w tym aft czy pleśniawek.

Jakie są przyczyny paradontozy?

Przyczyną paradontozy są przede wszystkim bytujące w kamieniu nazębnym bakterie. Pod wpływem odpowiednich substancji (z wyszczególnieniem cukrów) wydzielają one kwaśne substancje powodujące demineralizację szkliwa oraz podrażniające przyzębie. Motywuje to rozwój stanu zapalnego, który ulega ciągłemu pogłębianiu oraz prowadzi do osłabienia miękkich tkanek utrzymujących stabilnie ząb. Ostatecznie dochodzi do powstania kieszeni patologicznej, pojawiającej się pomiędzy linią dziąseł oraz powierzchnią szyjek zębowych, gdzie nawarstwia się wspomniany kamień nazębny, prowadzący do powolnego zanikania kośćca.

Rozpoznanie i diagnostyka paradontozy

Wstępnego rozpoznania paradontozy dokonuje nie kto inny, jak tylko sam Pacjent, zauważając w swojej jamie ustnej niepokojące zmiany (krwawienie lub opuchlizna dziąseł podczas szczotkowania zębów). Kiedy zgłosi się on do gabinetu stomatologicznego, ekspert przeprowadza precyzyjny wywiad medyczny oraz diagnostykę. Najczęściej wykonywane są punktowe lub panoramiczne zdjęcia RTG, które gwarantują dokładny obraz zębów i zależnych od nich struktur. Realizacja badania ogranicza się do raptem kilku minut, oszczędzając cenny czas Pacjenta oraz zapewniając mu pełne bezpieczeństwo.

Początkowe stadium paradontozy oraz jej objawy

Zaznaczmy, że paradontoza jest przewlekłą chorobą, a jej objawy ujawniają się wraz z biegiem czasu. Pierwszym zauważalnym symptomem jest obniżenie linii dziąseł oraz odsłonięcie szyjek zębowych, które daje o sobie znać nadwrażliwością zębów na wysokie lub niskie temperatury. Następny zaś stanowi widoczna opuchlizna tkanek miękkich otaczających uzębienie, ostatecznie powodującym ból przy dotyku i krwawienie, wyjątkowo wyraźne podczas szczotkowania.
Do pozostałych objawów paradontozy zaliczamy:
recesję (cofanie się) dziąseł;

Leczenie paradontozy – przebieg

W przypadku początkowych etapów paradontozy niezbędne jest jedynie skrupulatne podejście do higieny jamy ustnej oraz wykonywanie regularnych zabiegów profilaktycznych w gabinecie stomatologicznym. Mają one na celu eliminować kamień nazębny osadzający się na powierzchni zębów oraz poniżej linii dziąseł, lecz czasami konieczna może być poprawa używanych przez Pacjenta uzupełnień protetycznych. Jednakże, gdy choroba bardziej się rozwinie, zaczynają się schody – wówczas należy usunąć nawarstwiony w kieszonkach dziąsłowych wspomniany kamień nazębny za pomocą specjalnych zabiegów chirurgicznych, takich jak skaling poddziąsłowy (niepoprawnie – kiretarz). Dosyć często występuje również konieczność wykonania działań służących odbudowie tkanek kostnych, np. sterowanej regeneracji kości lub zastąpienia jej organicznymi materiałami zastępczymi.

Jakiekolwiek nie byłyby działania stomatologa, najskuteczniejszym sposobem leczenia paradontozy pozostaje jej zapobieganie. Sumienna higiena jamy ustnej ma tutaj fundamentalne znaczenie – szczotkowanie zębów przynajmniej 2 razy dziennie po 3 minuty efektywnie usunie kamień nazębny z większości powierzchni zębów oraz zakamarków pomiędzy nimi. Niezwykle istotne są także regularne wizyty u dentysty, który będzie mieć okazję do szybkiego wykrycia niepokojących zmian dotykających przyzębia oraz szybkiego podjęcia odpowiednich kroków w celu ich eliminacji.

Paradontoza jest zaraźliwa

Technicznie rzecz ujmując, to nie paradontoza przechodzi z człowieka na człowieka, a bakterie odpowiedzialne za jej rozwój. Dlatego też odstąpienie od dokładnej higieny jamy ustnej i niestosowanie się do środków ostrożności sprawia, że bardzo łatwo przenikną one do obcych organizmów, powodując rozwój tej niebezpiecznej choroby. Szczególnie narażeni są niedalecy członkowie rodziny lub współlokatorzy osoby borykającej się z paradontozą, ze względu na wszechobecne w miejscu zamieszkania kropelki śliny. Oczywiście prawdopodobieństwo zarażenia nie jest przesadnie wysokie, jednakże stwarza na tyle duże zagrożenie, iż odradza się bagatelizowanie spraw związanych z profilaktyką.

Jakie skutki przyniesie nieleczona paradontoza?

Zdecydowanie najpoważniejszym rezultatem paradontozy jest powolna utrata uzębienia, obniżająca funkcjonalność jamy ustnej oraz utrudniająca spożywanie posiłków. Koniec końców będzie ona wymagała wdrożenia bardziej kosztownego leczenia protetycznego, które może obciążyć domowy budżet. Chociaż pozostałe skutki działalności paradontozy, takie jak nadwrażliwość zębów, krwawienia dziąseł czy ich obrzęk są nieco mniej drastyczne, to i tak znacząco wpływają na komfort codziennego funkcjonowania, odbierając radość z jedzenia. Wnioski nasuwają się same: jeżeli odnotujemy jakiekolwiek niepokojące zmiany w jamie ustnej, należy czym prędzej udać się do gabinetu dentystycznego.

Paradontoza to niezwykle groźna choroba, która powoli doprowadzi do destrukcji uśmiechu. Jeżeli również u siebie zauważyłeś jakiekolwiek niepokojące objawy, mogące świadczyć o jej rozwoju, umów się na wizytę w Kuźmińscy Stomatologia! Nasz ekspert na miejscu przeprowadzi precyzyjną diagnostykę, która ujawni źródło problemu oraz zaplanuje leczenie! Możesz się z nami skontaktować, dzwoniąc pod numer 601666836 lub wypełniając formularz.