Porównanie implantów i mostów jako opcji leczenia protetycznego

Maciej Kuźmiński
Autor: Maciej Kuźmiński
28.07.2023

Implanty czy mosty? To pytanie zadaje sobie wiele osób. Pewne jest to, że oba rozwiązania dobrze sprawdzają się w przypadku braków w uzębieniu i oba zapewniają znakomity efekt estetyczny. Dobrze jest poznać zalety i wady każdego omawianego przez nas uzupełnienia protetycznego. W końcu chodzi o Twoje zdrowie!

Implanty i mosty – czym są?

Zacznijmy od tego, że implanty to sztuczne zamienniki korzenia zęba. Innymi słowy, są to niewielkie tytanowe śruby, na których mocowane są porcelanowe nadbudowy. Mosty to z kolei uzupełnienie protetyczne zbudowane z koron, które osadza się na zębach sąsiadujących z brakiem zębowym. Są one połączone ze sobą przęsłami, czyli sztucznymi zębami.

Implanty czy mosty? Zalety obu rozwiązań

Jeśli zastanawiasz się, co jest lepsze: implanty czy mosty, zacznijmy od omówienia zalet tych pierwszych. Implanty zębowe świetnie imitują naturalne zęby i nie da się ich praktycznie od siebie odróżnić. Można je wszczepić niemal do każdego ubytku zębowego, co jest niemożliwe w przypadku mostów. Co więcej, implant zabezpiecza przed procesem zanikania kości, do którego dochodzi niemal od razu po wypadnięciu lub ekstrakcji zęba. To ważne, ponieważ zanik kości prowadzi do dysfunkcji narządu żucia i tym samym utrudnienia spożywania pokarmów, oraz zaburzenia zgryzu. Może też przyczyniać się do pogorszenia stabilizacji sąsiednich zębów i – w konsekwencji – do ich utraty. Zanik kości może też niekorzystnie odbić się na wyglądzie. Implanty pozwalają uniknąć takich problemów.
Korzystanie z implantów porównywalne jest również do gryzienia własnymi zębami. Ile wytrzymują tego rodzaju zamienniki korzenia zęba? To zależy od wielu czynników, głównie od odpowiedniej higieny i regularnych wizyt kontrolnych Czasem doskonale sprawdzają się przez 10 lat, a w niektórych przypadkach Pacjenci noszą je nawet do końca życia.
Mosty protetyczne również mogą pochwalić się listą zalet. Przede wszystkim także są wytrzymałe i z powodzeniem mogą Ci posłużyć nawet przez kilkanaście lat. Jeden most może zastąpić nawet trzy zęby, podczas gdy jeden implant często zastępuje jeden ząb. Aby je założyć, trzeba jednak przeprowadzić szlifowanie zębów sąsiednich.

Porównanie implantów i mostów jako opcji leczenia protetycznego

Implanty i mosty – czy są jakieś wady?

Implant najczęściej nie daje żadnych skutków ubocznych i jest to metoda w pełni bezpieczna. U niektórych osób mogą wprawdzie pojawić się pewne powikłania (najczęściej dotyczy to zapalenia tkanek wokół implantu, które może wystąpić u Pacjentów z cukrzycą), ich prawdopodobieństwo jest jednak niewielkie – przed przystąpieniem do leczenia implantologicznego wykonuje się szereg badań pozwalających rozpoznać ogólny stan zdrowia Pacjenta i zaplanować leczenie w sposób dla niego bezpieczny. Do wad implantów można za to zaliczyć to, że leczenie implantologiczne jest dość długotrwałe – efekty, jakie można dzięki nim osiągnąć, sprawiają jednak, że warto uzbroić się w cierpliwość. W przypadku mostów protetycznych również mogą nastąpić pewne powikłania – zapalenie miazgi, uszkodzenie przyzębia oraz próchnica to zdecydowanie te najpopularniejsze. Jednak ich również można uniknąć dzięki odpowiednim badaniom i starannemu zaplanowaniu zabiegu.

Czy implanty są lepsze niż mosty?

Implanty są generalnie lepszym rozwiązaniem niż mosty, ponieważ zapewniają większy komfort życia, a ich wszczepienie nie wymaga szlifowania sąsiednich, zdrowych zębów. Z reguły są również bardziej wytrzymałe. Każdy przypadek jest jednak inny i dlatego pozostawiamy ostateczny wybór naszym Pacjentom. Jeśli interesują Cię mosty protetyczne lub implanty w Łodzi i chcesz dowiedzieć się więcej na ich temat, zapraszamy do naszego gabinetu. Zadzwoń na numer 601666836 lub wypełnij formularz.