Czy implanty zębowe mogą się nie przyjąć?

Maciej Kuźmiński
Autor: Maciej Kuźmiński
11.05.2022

Implant – niewielka śrubka wszczepiana, by zastąpić naturalny korzeń zęba – jest najlepszym sposobem na uzupełnienie luki w uzębieniu, to nie ulega wątpliwości. Ale czy zabieg wszczepienia implantu zawsze się udaje? Czy zdarzają się sytuacje, w których implanty zostają odrzucone przez organizm?

Czy możliwe jest odrzucenie implantu?

Owszem, zdarzają się przypadki, kiedy implant zębowy się nie przyjmie. Żeby implantacja była skuteczna, implant musi zintegrować się z kością. To proces osteointegracji, w którym implant jest obrastany przez kość. Proces ten rozpoczyna się w momencie wszczepienia implantu i może trwać od trzech do nawet ośmiu miesięcy. Nie zawsze odbywa się to pomyślnie – bywa, że implant zostaje odrzucony przez organizm, ponieważ nie jest w stanie osiągnąć wymaganej do tego stabilności. Takie ryzyko zawsze istnieje i trzeba się z nim liczyć.

Ale jak często zdarza się taka sytuacja? Tutaj musimy uspokoić naszych Pacjentów – odsetek implantacji zakończonych niepowodzeniem jest niewielki. Waha się on pomiędzy 1,5% a 2%. W praktyce oznacza to, że na tysiąc Pacjentów, którzy poddają się implantacji, implanty nie przyjmują się u nie więcej niż dwudziestu.

Jakie są powody odrzucenia implantów?

Dlaczego w ogóle dochodzi do sytuacji, gdy implantacja kończy się niepowodzeniem? Żeby odpowiedzieć na to pytanie, trzeba zdać sobie sprawę z tego, od czego właściwie zależy powodzenie zabiegu. A jest ono uwarunkowane trzema czynnikami.

Pierwszym z nich jest jakość implantu. Aby integracja z kością przebiegła pomyślnie, implant powinien być wykonany z metalu czystego pod względem składu chemicznego i sterylności. Jakość implantów potwierdzana jest odpowiednimi certyfikatami.

Drugim warunkiem udanej implantacji jest profesjonalizm lekarza. Wszczepienie implantów to odpowiedzialne zadanie. Lekarz musi właściwie zakwalifikować Pacjenta do zabiegu na podstawie wywiadu i przeprowadzonych badań, biorąc pod uwagę jego stan zdrowia i warunki anatomiczne. Następnie musi wykonać zabieg, który wymaga dużych umiejętności. Inaczej mówiąc, potrzeba prawdziwego profesjonalisty, aby implantacja mogła przebiec w pełni prawidłowo.

Ostatni czynnik stanowiący podstawę udanej integracji implantu z kością to zachowanie samego Pacjenta. Chodzi tu konkretnie o to, w jaki sposób przestrzega on zaleceń pozabiegowych. Kluczowe jest przestrzeganie właściwej higieny jamy ustnej, ponieważ pozwala ono ograniczyć do minimum ryzyko wystąpienia procesów zapalnych zaraz po zabiegu i w okresie wrastania implantu. Po implantacji niezwykle ważne jest systematyczne mycie zębów oraz przestrzeni międzyzębowych, a w pierwszym okresie płukanie zaleconym roztworem chlorheksydyny.

Zaleca się też, aby odstawić papierosy. Palenie tytoniu zaburza proces osteointegracji. Zwiększa ryzyko wystąpienia stanów zapalnych dziąseł i przyzębia, które mogą stać na przeszkodzie, by implanty się przyjęły.

Jakie są objawy odrzucenia implantu?

Po czym poznać, że integracja implantu z kością nie przebiega tak, jak powinna? Najwcześniej można to poznać, wykonując badania RTG – na zdjęciu można dostrzec utratę masy kostnej w bezpośredniej okolicy implantu.

Ale pojawiają się też objawy, które są odczuwalne przez Pacjenta. Nie muszą one przesądzać, że implant się nie przyjmie, ale powinny zaniepokoić, stanowią bowiem sygnał ostrzegawczy. Do typowych objawów należą ból, krwawienie i opuchlizna. Ból, zaczerwienienie oraz krwawienie świadczą o stanie zapalnym dziąseł. Może mu towarzyszyć gorączka. Alarmującym objawem jest poruszanie się implantu.

Co robić, jeśli implanty zębowe się nie przyjmą?

Niepowodzenie implantacji nie musi być powodem, aby się poddawać. Odrzucenie implantu świadczy o trudnościach, ale nie przesądza sprawy – wcale nie musi oznaczać, że powodzenie tego zabiegu jest w przypadku danego Pacjenta niemożliwe. Można przedsięwziąć odpowiednie kroki, by zwiększyć szansę sukcesu, ważne jest jednak, aby podjąć je jak najszybciej – wiele zależy od czasu reakcji.

W naszym gabinecie w razie braku integracji implantu po okresie odczekania na zagojenie kości wykonujemy ponowną implantację, która prawie zawsze kończy się sukcesem.

Jak już napisaliśmy, implant nie przyjmuje się, gdy w jego okolicy nie ma wystarczającej masy kostnej. W takim wypadku można przeszczepić tkankę kostną w to miejsce. Przeszczep tkankowy w większości przypadków pozwala uporać się z problemem – skuteczność tego zabiegu wynosi ponad 80%. W ten sposób zwiększa się szansę na przyjęcie się implantu.

Co możesz teraz zrobić?

Odrzucenie implantu zębowego jest niezwykle rzadkim przypadkiem, niemniej czasami się zdarza. Aby uniknąć takiej sytuacji, zabieg powinien być przeprowadzony przez profesjonalistów i z użyciem najwyższej klasy implantów, a Pacjent powinien stosować się do pozabiegowych zaleceń lekarza. Jeżeli zatem planujesz implantację, umów się na wizytę w Kuźmińscy Stomatologia – możesz to zrobić, dzwoniąc pod numer 601666836 lub wypełniając formularz.